Як обрати фаркоп для автомобіля

Вважається, що вибір і установка фаркопа, чи тягово-зчіпного пристрою для свого автомобіля – заняття елементарне. Достатньо знати максимальні величини навантажень, вказані виробником в технічних характеристиках пристрою. Насправді це не зовсім так.

Вибір фаркопа для автомобіля


Отже, що ж потрібно знати, щоб правильно підібрати фаркоп?


На вибір фаркопа впливає цілий ряд технічних характеристик:


Відстань між отворами кріплень (т.зв. "розболтовка") для тягово-зчіпного пристрою на задній балці автомобіля;


Тип зчіпного пристрою, який використовується на причепі (петля чи замок);


Максимально допустима повна маса причепа, яку рекомендує виробник автомобіля;


Величини максимальних вертикальних і горизонтальних навантажень.

 
Тягово-зчіпні пристрої: перейти до розділу >>>
 

І якщо з отриманням даних по перших трьох пунктах не повинно виникнути ніяких складнощів, то з врахуванням того,  що зараз випускається безліч моделей автомобілів та причепів, що різняться за своїми характеристиками, величини максимальних вертикальних і горизонтальних навантажень доведеться розрахувати самому. Для цього існують нескладні формули, які дають можливість правильно підібрати зчіпний пристрій для пари тягач-причіп. При цьому слід враховувати конструкційні особливості причепів: з передньою поворотною віссю чи з центральним розміщенням осі.


Підбір фаркопа для есплуатації причепа з передньою поворотною віссю

 

Схема нагрузок на фаркоп автомобиля с прицепом с поворотной осью (ППО)


Визначальною величиною є максимально допустимим горизонтальним навантаженням (на розрив і на стиснення) в кілоньютонах (кН). Умовно її позначають літерою D.


Формула для обчислення D виглядає так: 


Формула рассчета вертикальной нагрузки на фаркоп автомобиля с прицепом с передней поворотной осью (ППО)


 Тут:


  • Т [тонн] – максимально дозволена повна маса автомобіля;
  • R [тонн] – максимально дозволена повна маса причепа з передньою поворотною віссю;
  • g = 9,81 м/с2 – прискорення вільного падіння.



Отримана фактична величина D не повинна перевищувати значення, вказане виробником фаркопа.


Підбір фаркопа для експлуатації причепа з центральним розміщенням осі



В цьому випадку потрібно знати відразу три показники:


  • максимально допустимаяе горизонтальне навантаження – Dc [кН];
  • максимально допустиме динамічне вертикальне навантаження – V [кН];
  • максимальне допустиме статичне вертикальне навантаження – S [кг].


Величина 
Dc [кН], чи максимальне горизонтальне навантаження розраховується за наступною формулою:


формула расчета вертикальной нагрузки на фаркоп автомобиля с прицепом с центральным размещением оси (ЦРО)

 
Де:


  • Т [тонн] – максимально дозволена повна маса автомобіля;
  • C [тонн] – сума всіх навантажень на вісь причепа з центральним розміщенням осі за повного навантаження;
  • g = 9,81 м/с2 – прискорення вільного падіння.


Отримана величина Dc не повинна перевищувати значення, вказане виробником для даного фаркопа.


Величина 
V [кН] (динамічне вертикальне навантаження) для причепа з центральним розміщенням осі розраховується за наступною формулою:

Схема нагрузки на ТСУ прицепа с центральным размещением оси (ЦРО)

Формула рассчета динамической нагрузки на ТСУ прицепа с центральным размещением оси (ЦРО) 


Де:


  • a [м/с2]– коефіцієнт вертикального прискорення на фаркопі,
  • залежний від типу задньої підвіски автомобіля, а саме:Х [м] – довжина вантажної платформи причепа;
  • а = 1.8 м/с2 – для пневматичної підвіски;
  • а = 2.4 м/с2 – для будь-якої іншої підвіски;
  • L [м] – довжина від центру тягово-зчіпного пристрою до середини колісної бази;
  • X2/L2 - при розрахунках приймається рівним 1.
  • С [тонн] – сума всіх навантажень на вісь причепа з центральним розміщенням осі при повному навантаженні.


Отримана фактична величина вертикального навантаження V не повинна перевищувати значення, вказане виробником на тягово-зчіпний пристрій. Ці показники потрібні для того, щоб врахувати динамічне навантаження на фаркоп причепа під час руху.


Примітка:
 Величини Dc (максимального горизонтального навантаження) і V (динамічного вертикального навантаження) повинні враховуватися разом.


Величина 
S [кг] позначає максимально допустиме вертикальне навантаження на тягово-зчіпний пристрій нерухомого автомобіля з причепом. Ця величина вказується виробником фаркопа. Реальне ж вертикальне статичне навантаження залежить не лише від ваги причепа в завантаженому стані, але й від розміщення вантажа. Якщо вантаж зміщений вперед, значення S може бути перевищене, що може призвести до поломки тягово-зчіпного пристрою, "відриву" причепа від автомобіля на ходу і аварії.  Не краща ситуація, якщо вантаж зміщений до заднього борту причепа – тоді тягово-зчіпнй пристрій причепа може "зірвати" з фаркопа автомобіля під час руху. Особливо небезпечними такі ексцеси бувають на спусках і підйомах. Тому задля уникнення "згуби" причепа на ходу слід уважно вивчити характеристики тягово-счіпних пристроїв, якими передбачається оснастити автомобіль та причіп до нього.


Тепер, витративши небагато часу на ці нескладні розрахунки, ви будете впевненими в тому, що зробили правильний вибір. Фаркоп, підібраний відповідно розрахованим характеристикам, вірою і правдою прослужитm довгі роки.


Якщо при виборі фаркопа у Вас виникли запитання, 
Ви завжди зможете отримати кваліфіковану консультацію досвідчени менеджерів інтернет-магазину PRAGMATEC. Звертайтесь за телефонами: (067) 332-08-77, (050) 388-87-12 чи пишіть на e-mail: [email protected].