Типи якорів: як правильно обрати якір для човна
Можливість надійної фіксації судна не менш важлива, ніж його висока швидкість і плавучість. Різноманітність плавзасобів призвела до появи безлічі різновидів пристроїв, за допомогою яких можна впевнено зупинитися в потрібній точці. І який якір підійде в кожному окремому випадку, визначається масою чинників, про які доведеться розповісти трохи докладніше.
Види якорів
Якщо постаратися визначити, який якір з пропонованих на ринку зразків має найдавніше походження, то це, безумовно, буде модель Холла. Винайдений в другій половині 19-го століття громадянином Великобританії, він майже до самого кінця 20-го століття залишався найбільш поширеним. Пристрій оснащений хитними лапами, які при проштовхуванні по дну повертаються вниз, надійно встромившись і закріпившись в грунті.
В цілому, список доступних до продажу товарів, які отримали найбільше поширення завдяки своїм можливостям, виглядає так:
Холла
Денфорта
«Плуг»
Брюса
Грибоподібний
«Ромашка»
«Кішка»
Кожен з цих пристроїв має свої плюси і мінуси, які роблять його кращим для застосування в певних умовах. Але є ряд факторів, які дозволяють підібрати оптимальний якір. Який краще придбати безпосередньо для використання на вашому судні, стане ясно після докладного розгляду їх переваг і недоліків.
Як вибрати якір
Для того щоб відповісти на питання, який якір для катера потрібен, необхідно визначити умови, в яких він буде працювати. Основним фактором, що впливає на можливість застосування пристрою, є вид грунту, на якому він повинен впевнено закріпитися.
Власника судна повинно турбувати не тільки як стояти на якорі, а й як зробити так, щоб контакт пристрою з донною поверхнею був максимально швидко відновлений при його тимчасовій втраті. Цьому сприяють особливості конструкції.
Власнику судна, що підбирає відповідний варіант, необхідно також ознайомитися з тим, як дістають якір у випадку його втрати або неможливості звичайними засобами підняти на борт. Це не тільки дозволить зберегти кошти, а й збереже нервові клітини, а також може запобігти катастрофі.
Модифікация Холла
Даний тип застосовується більше сотні років. Його відрізняє досить висока універсальність. Головною особливістю є здатність працювати на піщаних і галькових поверхнях. Незважаючи на це його все рідше використовують. Він має порівняно слабку утримуючу силу, недостатньою для сучасних умов – прийнято вважати, що для «Холла» вона всього в 4 рази перевищує його власну вагу. Значним недоліком вважається і мала ймовірність повторного закріплення, якщо його вириває з грунту. Тому даний пристрій віддають за борт під час руху судна.
Денфорта
Ця модифікація представляє собою удосконалення попередньої моделі. Відмінність полягає в тому, що його лапи зроблені максимально широкими і сильно зближені один з одним. Виріб доповнено довгим штоком, який не дає йому впасти набік, і збільшує утримуючу силу. Зменшена вага і збільшена площа поверхні сприяє його зносу під впливом течії.
«Плуг»
Дана модель ефективна для застосування на мулистому і піщаному дні. Конструкція забезпечує надійне заглиблення при будь-яких умовах. На каменях ефективність виробу різко знижується.
Брюса
Це різновид попередньої моделі. Конструкція сприяє впевненому заглибленню практично на будь-яких грунтах. Але за утримуючою силою на піску і мулі даний пристрій поступається попередньому.
Грибоподібний
Кращий якір для човна з ПВХ і будь-яких інших надувних судів. Має достатню вагу, непогано заривається в пісок і мул. Відсутність гострих деталей робить його найбезпечнішим.
«Ромашка»
Різновид грибоподібного, що відрізняється тим, що круглий «капелюшок» розділена на сегменти. Зовні він дійсно схожий на ромашку. Краще попереднього заглиблюється в пісок і мул, відмінно підходить для використання на річках з швидкою течією. Також застосовується на надувних судах.
«Кішка»
У пристрою чотири лапи, які спочатку були нерухомо закріплені – виріб не мало частин, що рухаються. Конструкція забезпечує впевнене заглиблення, але перед командою судів часто з'являється проблема – як дістати якір, якщо він зачепився за камінь або корч. Тому зразки саме цього типу найчастіше залишаються на дні.
Зараз частіше використовуються модифікації, що дозволяють складати «кішку». Це забезпечує підвищену компактність і знижує ймовірність пошкодження елементів корпусу судна гострими лапами.
Який якір потрібен для човна ПВХ
Який якір потрібен для човна даного типу, можна визначити за характером дна і розмірами судна. Якщо планується використовувати його на піщаному або мулистому дні, то краще придбати грибоподібний (тільки для стоячої води) або «ромашку». Плавання на річках з сильною течією краще здійснювати з більш «чіпким» пристроєм – складна «кішка» буде ідеальним вибором.
Не менш важливо знати, яка вага якоря для човна ПВХ оптимальна. Мала водотоннажність судна і велика парусність робить його підвладним впливу вітру. Тому для надійності утримуючий пристрій має важити не менше ніж 1 кг на 1 метр довжини човна. Якщо передбачається максимальне завантаження судна, то необхідно, щоб якірний пристрій також відповідав умові: вага якоря повинна бути не менша, ніж 1% від маси човна з максимумом вантажу.
Іноді у новачків виникає питання, якої довжини якір потрібен. Така постановка не зовсім вірна, оскільки розраховується не довжина самого пристрою, а комбінація якоря і троса (ланцюга). Для забезпечення безпечної стоянки часто використовується вага ланцюга. Довжина ж всього комплексу повинна бути такою, щоб при повному натягу кут нахилу троса (ланцюга) щодо грунту не перевищував значення, при якому лапи якоря втрачають утримуючу силу. Чим довший трос – тим надійніше буде працювати пристрій.