Типи якорів: як правильно обрати якір для човна

Човнові якорі


Можливість надійної фіксації судна не менш важлива, ніж його висока швидкість і плавучість. Різноманітність плавзасобів призвела до появи безлічі різновидів пристроїв, за допомогою яких можна впевнено зупинитися в потрібній точці. І який якір підійде в кожному окремому випадку, визначається масою чинників, про які доведеться розповісти трохи докладніше.


Види якорів

Якщо постаратися визначити, який якір з пропонованих на ринку зразків має найдавніше походження, то це, безумовно, буде модель Холла. Винайдений в другій половині 19-го століття громадянином Великобританії, він майже до самого кінця 20-го століття залишався найбільш поширеним. Пристрій оснащений хитними лапами, які при проштовхуванні по дну повертаються вниз, надійно встромившись і закріпившись в грунті.


В цілому, список доступних до продажу товарів, які отримали найбільше поширення завдяки своїм можливостям, виглядає так:


Холла

Денфорта

«Плуг»

Брюса

Грибоподібний

«Ромашка»

«Кішка»


Кожен з цих пристроїв має свої плюси і мінуси, які роблять його кращим для застосування в певних умовах. Але є ряд факторів, які дозволяють підібрати оптимальний якір. Який краще придбати безпосередньо для використання на вашому судні, стане ясно після докладного розгляду їх переваг і недоліків.


Як вибрати якір

Для того щоб відповісти на питання, який якір для катера потрібен, необхідно визначити умови, в яких він буде працювати. Основним фактором, що впливає на можливість застосування пристрою, є вид грунту, на якому він повинен впевнено закріпитися.


Власника судна повинно турбувати не тільки як стояти на якорі, а й як зробити так, щоб контакт пристрою з донною поверхнею був максимально швидко відновлений при його тимчасовій втраті. Цьому сприяють особливості конструкції.


Власнику судна, що підбирає відповідний варіант, необхідно також ознайомитися з тим, як дістають якір у випадку його втрати або неможливості звичайними засобами підняти на борт. Це не тільки дозволить зберегти кошти, а й збереже нервові клітини, а також може запобігти катастрофі.


Модифікация Холла

ХоллаДаний тип застосовується більше сотні років. Його відрізняє досить висока універсальність. Головною особливістю є здатність працювати на піщаних і галькових поверхнях. Незважаючи на це його все рідше використовують. Він має порівняно слабку утримуючу силу, недостатньою для сучасних умов  прийнято вважати, що для «Холла» вона всього в 4 рази перевищує його власну вагу. Значним недоліком вважається і мала ймовірність повторного закріплення, якщо його вириває з грунту. Тому даний пристрій віддають за борт під час руху судна.

Денфорта

ДэнфортаЦя модифікація представляє собою удосконалення попередньої моделі. Відмінність полягає в тому, що його лапи зроблені максимально широкими і сильно зближені один з одним. Виріб доповнено довгим штоком, який не дає йому впасти набік, і збільшує утримуючу силу. Зменшена вага і збільшена площа поверхні сприяє його зносу під впливом течії.

«Плуг»

Дана модель ефективна для застосування на мулистому і піщаному дні. Конструкція забезпечує надійне заглиблення при будь-яких умовах. На каменях ефективність виробу різко знижується.

Брюса

ПлугЦе різновид попередньої моделі. Конструкція сприяє впевненому заглибленню практично на будь-яких грунтах. Але за утримуючою силою на піску і мулі даний пристрій поступається попередньому.


Грибоподібний

БрюсаКращий якір для човна з ПВХ і будь-яких інших надувних судів. Має достатню вагу, непогано заривається в пісок і мул. Відсутність гострих деталей робить його найбезпечнішим.

«Ромашка»

Різновид грибоподібного, що відрізняється тим, що круглий «капелюшок» розділена на сегменти. Зовні він дійсно схожий на ромашку. Краще попереднього заглиблюється в пісок і мул, відмінно підходить для використання на річках з швидкою течією. Також застосовується на надувних судах.

«Кішка»

Кошка

У пристрою чотири лапи, які спочатку були нерухомо закріплені  виріб не мало частин, що рухаються. Конструкція забезпечує впевнене заглиблення, але перед командою судів часто з'являється проблема  як дістати якір, якщо він зачепився за камінь або корч. Тому зразки саме цього типу найчастіше залишаються на дні.


Зараз частіше використовуються модифікації, що дозволяють складати «кішку». Це забезпечує підвищену компактність і знижує ймовірність пошкодження елементів корпусу судна гострими лапами.


Який якір потрібен для човна ПВХ

Який якір потрібен для човна даного типу, можна визначити за характером дна і розмірами судна. Якщо планується використовувати його на піщаному або мулистому дні, то краще придбати грибоподібний (тільки для стоячої води) або «ромашку». Плавання на річках з сильною течією краще здійснювати з більш «чіпким» пристроєм  складна «кішка» буде ідеальним вибором.


Не менш важливо знати, яка вага якоря для човна ПВХ оптимальна. Мала водотоннажність судна і велика парусність робить його підвладним впливу вітру. Тому для надійності утримуючий пристрій має важити не менше ніж 1 кг на 1 метр довжини човна. Якщо передбачається максимальне завантаження судна, то необхідно, щоб якірний пристрій також відповідав умові: вага якоря повинна бути не менша, ніж 1% від маси човна з максимумом вантажу.


Іноді у новачків виникає питання, якої довжини якір потрібен. Така постановка не зовсім вірна, оскільки розраховується не довжина самого пристрою, а комбінація якоря і троса (ланцюга). Для забезпечення безпечної стоянки часто використовується вага ланцюга. Довжина ж всього комплексу повинна бути такою, щоб при повному натягу кут нахилу троса (ланцюга) щодо грунту не перевищував значення, при якому лапи якоря втрачають утримуючу силу. Чим довший трос  тим надійніше буде працювати пристрій.