Енергоакумулятори: призначення, принцип роботи та встановлення

Енергоакумулятори


Надійна робота гальмівної системи  основа безпеки дорожнього руху. У великій частині вантажного автотранспорту та автобусів в конструкції гальм використовується принцип приведення в дію механізмів, що виконують гальмування, енергією стисненого повітря. Даний вузол влаштований таким чином, щоб ефективно працювати за будь-яких умов. Найважливішим елементом є енергоакумулятор  спеціальний модуль, призначений для забезпечення штатного функціонування стоянкової та допоміжної систем гальм.


Призначення та принцип дії енергоакумулятора


Пневматична гальмівна система (ГС) має ряд переваг в порівнянні з широко поширеною гідравлічною. Стиснене повітря не обов'язково запасати, високий тиск у гальмівних камерах (ГК) створюється за допомогою компресора постійно  варто лише завести двигун. Але як бути, якщо мотор треба вимкнути? У цьому випадку тиск відразу впаде і, без застосування спеціальних заходів, гальмівні колодки негайно відіжмуться. Запобігти цьому допомагає спеціально розроблений пристрій, що зберігає притискне зусилля на колодках при зупиненому двигуні.


Слід сказати, що енергоакумулятори повинні бути досить потужними, щоб забезпечувати гарантоване гальмування автобусів і таких великовантажних автомобілів, як КАМАЗ, МАЗ, ЗІЛ, МАН, а також подібних їм важких вантажівок. Експлуатація цих машин часто здійснюється в екстремальних умовах і саме тому надійності даного виробу приділяється так багато уваги. Тим більше що гальмівна система піддається впливу ряду факторів, що впливають на тривалість і безаварійність експлуатації:


високі механічні навантаження;
підвищена вібрація;
вода і агресивні реагенти;
пил і бруд.


Все це є причиною прискореного зносу деталей і суттєво зменшує термін служби всього блоку в цілому.


Принцип, на якому функціонує блок, фактично єдиний для всіх різновидів, що випускаються безліччю виробників, будь то задній енергоакумулятор гальмівної системи будь-якої моделі КАМАЗ або енергоакумулятор на напівпричіп вантажної автомашини ЗІЛ. Він не залежить від типу ГК, і з однаковим успіхом застосовується для деталей, оснащених поршнем, і для таких, в яких застосовується діафрагма.


Блок представляє собою герметичний сталевий стакан з поршнем та потужною пружиною, яка може стискатися і розтискатися в залежності від підвищення або зниження тиску в ГС. При відключеному двигуні тиск в подпоршневій камері знижується до атмосферного, в результаті чого пружина розпрямляється і тисне на підп'ятник, який через мембрану ГК і через шток затискає гальмівні колодки. Тобто, у неробочому стані гальма завжди включені, оскільки для віджимання пружини акумулятора в подпоршневій камері необхідно створити підвищений тиск, який можна отримати лише при заведеній силовій установці. Така логіка роботи запобігає випадковому мимовільному переміщенню транспортного засобу та забезпечує безпеку учасників дорожнього руху.


Що треба знати, щоб купити енергоакумулятор


Кожен власник автобуса або вантажного автомобіля хоче, щоб його машина приносила прибуток. Це можливо тільки в тому випадку, коли ресурси, що використовуються для підтримки робочого стану транспортного засобу менші, ніж принесена ним вигода. Якщо у фінансах особливих обмежень немає, то всю роботу з ремонту та обслуговування можна довірити сторонній організації або власним майстрам.


Але якщо можна заощадити, то чому б це не зробити? Раціональному витрачанню наявних грошових коштів сприятиме розуміння того, що в залежності від компанії, що продає енергоакумулятор, ціна може істотно відрізнятися. Є відмінності в конструкції, за якими енергоакумулятори можна умовно розділити на два види:


З камерою в зборі.
Гальмівна камера, виконана у вигляді окремого модуля.


Енергоакумулятор з камерою в зборі Гальмівна камера у вигляді окремого модуля

І той і інший варіант користується попитом, але є деякі особливості. Перш за все, об'єднання в єдиному вузлі з гальмівною камерою спрощує встановлення на машину. Але його вартість буде, природно, вищою. Зате одночасно з оновленням енергоакумулятора автомобіль отримує нову ГК, що благотворно позначається на загальному технічному стані.


Енергоакумулятор, виготовлений як окремий вузол, може встановлюватися спільно з різними ГК. Це зручно, так як дає можливість трохи заощадити, а велика універсальність пристрою дозволить власнику автопарку, в якому є, наприклад, МАН, МАЗ, ЗІЛ і КАМАЗ встановити його за необхідності на будь-яку з них. З одного боку це позитивний момент, бо іноді можна навіть трохи поліпшити функціонування стоянкового та допоміжного гальма. Але в той самий час доведеться врахувати масу нюансів, що підвищує ймовірність помилки.


Вироби першого типу заздалегідь підібрані за характеристиками для найбільш ефективної взаємодії та забезпечення прогнозованого терміну експлуатації. Другий тип обійдеться дешевше на перших порах, але як надалі поведе себе ця зв'язка, може сказати тільки фахівець, який має відповідний досвід їх спільного використання. Проте, купити енергоакумулятор окремо від ГК варто саме через те, що його можна використовувати для термінового ремонту різних автомашин. Він більш універсальний, ніж весь вузол в зборі.


Вибір енергоакумулятора в комплекті з ГК вимагає знання особливостей випускаються різновидів. Зазвичай, їх розрізняють за розмірами діафрагми гальмівної камери і поршня енергоакумулятора. Наприклад, тип 24/30 означає, що значення ефективної площі діафрагми ГК становить 24 квадратних дюйма, а площа поршня енергоакумулятора  30 кв. дюймів. Відрізняються також габарити, тому не кожен вузол можна поставити на будь-який автомобіль. І треба пам'ятати, що різні вироби розраховані на різні навантаження, тому один і той же модуль буде служити різний час на різних машинах.