Як вибрати лебідку? Частина 1: Загальний огляд

Даною статтею хотілося б почати цикл оглядів, присвячених нюансам та особливостям вибору автомобільної лебідки, спробувати врахувати максимум технічних характеристик та особливостей транспортного засобу, при цьому не упустити можливих індивідуальних нюансів.

Отже, що потрібно знати, як вибирати і як користуватися?

автомобильные лебедки

Вступ.
Що таке лебідка?
Види лебідок:
- Ручна лебідка;
- Механічна лебідка;
- Гідравлічна лебідка;
- Електрична лебідка. 

Вступ

На сьогоднішній день автомобільна лебідка перестала бути екзотикою і важкодоступною дивиною, що носить декоративний характер. Замість цього вона стала невід'ємним атрибутом і практичною необхідністю для будь-якого автомобіліста, який надає перевагу активному проведенню часу, відносно тихого та спокійного відпочинку. Комплектація автомобіля електролебідкою (або гідравлічною, механічною) не буде зайвою, якщо ви любитель риболовлі, полювання або навіть не проти заїхати подалі в ліс по гриби. А вже якщо вашим захопленням або професійним заняттям є офф-роуд та інші пригоди в важкопрохідних місцях, то позашляховик без лебідки взагалі складно уявити. 

Що ж таке лебідка?

Мабуть, лебідка бере свій початок з досить давніх часів від пристрою колодязного вороту. Колоди з руків'ям, на яке при крученні намотувалася мотузка або канат, і тим більше була його сила, чим довше була ця сама рукоять. Але в сьогоднішній день електрифікації та наукового прогресу, роль силового елемента взяла на себе електрика... ну та й інші хитрі пристосування.

По великому рахунку лебідка  це перетворювач сили – фізичної, електричної, гідравлічної і т.д.  в силу тягову. А вже знайти сферу застосування для неї  справа не така вже й хитра: промисловість, будівництво, автомобіль, евакуатори і т.д.


Суть автомобільної лебідки в тому, щоб прикріпивши вільний кінець троса до нерухомого, добре зафіксованим предмету, витягнути застряглий автомобіль з непереборної «пастки» у вигляді непролазного бездоріжжя, бруду, трясовини, снігу, води та інших перешкод, знайти які бувалому екстремалу і любителю активного відпочинку не складе складності. 

Види автомобільних лебідок

При всій зовнішній простоті, вибір лебідки виявляється зовсім не легким завданням, особливо коли справа доходить безпосередньо до купівлі. Ось тоді й виникає безліч питань і сумнівів – починаючи від різновидів приводів, виробників, якості, закінчуючи передавальним числом редуктора.

Почнемо з того, що лебідки бувають ручні, механічні, гідравлічні та електричні. 

Ручна лебідка


Найпростіший варіант зі своїми плюсами, але і з великими мінусами. З плюсів  відносна простота конструкції, невибагливість, невелика вага і відсутність необхідності в електроживленні. При цьому всьому вона володіє величезним мінусом, який якщо не перекриває її переваг, то, принаймні, значно їх применшує. І мінус цей в тому, що приводом до неї виступаєте ви та ваша фізична сила. І добре, якщо доведеться скористатися лебідкою, коли автомобіль застряг у невеликій канаві або неглибокій калюжі - тут не прийдеться особливо бруднитися, та й зусилля не потрібно прикладати на всі 100%. Інша справа, якщо ваш позашляховик загруз у глибокій трясовині, вперся у непереборну перешкоду, та ще й у зимовий час. У таких умовах, стоячи по пояс у брудній рідині, промоклі і замерзлі, при кожному наступному витку рукоятки, ваша думка буде змінюватися в бік протилежний симпатії до ручної лебідки. Але, як би там не було, про її достоїнства забувати не слід. Тим більше, якщо використовувати з розумом, то ручна лебідка в потрібний момент може виявитися прекрасним помічником. 

Ручні лебідки >>>

Механічна лебідка

Досить часто поняття «механічна» вживають у значенні «ручна». У цьому, звісно, є деяка логіка, але в контексті лебідок  вона не зовсім підходить, тому що це зовсім різні види пристроїв з різними принципами дії. Головне достоїнство механічної лебідки в тому, що для її роботи не потрібна електроенергія, вона має досить просту конструкцію і невибаглива у догляді. Через брак власного двигуна вона прямо приєднана до валу відбору потужності автомобільного двигуна. Як наслідок, механічна лебідка має досить високі показники тягового зусилля. Ресурс часу роботи лебідки обмежений часом роботи двигуна. Швидкість намотування троса можна регулювати обертами двигуна. Надійність. З мінусів  незручне встановлення, крім того більшість автомобілів повинні бути із самого спочатку пристосовані для використання даного типу лебідки. У разі відмови двигуна автомобіля, лебідка працювати не буде. Крім того, лізти під капот автомобіля в умовах підвищеного екстриму справа не вдячна, проте, якщо виникне необхідність, зробити це доведеться, тим більше якщо це пов'язано з якою-небудь поломкою, то веселе проведення часу в метровому шарі багнюки забезпечено. 

Гідравлічна лебідка

Має переваги механічної лебідки, а в деяких показниках навіть їх перевершує. Насамперед, гідравлічна лебідка має власний мотор, внаслідок чого може бути встановлена практично на будь-який автомобіль, що має гідронасос необхідної потужності. Це хороша альтернатива для тих автолюбителів, які не мають на своєму ТЗ валу відбору потужності для установки механічної лебідки. Потужність виробляється значно більша, ніж потужність механічної, при цьому гідравліка нічим не поступається їй по надійності.

Крім того, будучи герметичною і маючи в своїй конструкції мінімум електричних елементів, така лебідка буквально не боїться води та всіх наслідків з ним пов'язаних. Крім того з плюсів: меншу вагу, ніж у механічної, простота, невибагливість, плавність і безшумність. Не дивлячись на перераховані вище переваги, не позбавлена гідролебедка і недоліків. У першу чергу  це той факт, що живить її той же насос гідропідсилювача, що працює і на двигун автомобіля. І якщо потужності насоса недостатньо для забезпечення необхідного тиску і для лебідки і для двигуна, то доведеться або ставити більш потужний насос, або ставити додатковий, призначений для обслуговування однієї лише гідравлічної лебідки або взагалі відмовитися від її використання. Крім того, маючи хоч і невелику кількість примітивної електроніки, пристрій все ж має шанс отримати пошкодження при контакті з водою.


Гідравлічна лебідка, як правило, встановлюється тоді, коли потрібен запас потужності, а швидкість намотування не дуже важлива. 
Гідравлічні лебідки >>>

Електрична лебідка

Ну і електрична лебідка. На сьогоднішній день серед автомобілістів усього світу це найпоширеніший різновид лебідок. При порівняно невеликих розмірах, вони здатні розвивати пристойне зусилля і досить високу швидкість. Робота електролебідки не залежить від працездатності двигуна автомобіля і може тягнути заглухлий автомобіль. Так само електролебідка легко встановлюється і не вимагає ніяких додаткових опцій для цього. Їй властиві всі переваги, пов'язані з використанням електрики. Ставляться датчики перегріву, встановлюються системи бездротового керування, датчики зарядки-розрядки акумуляторної батареї. Крім того виробники можуть досить ефективно ізолювати електричну частину пристрою від попадання вологи, води, бруду, піску і пилу. Але все одно недостатня герметичність  одна з актуальних проблем в конструкції таких лебідок.

Оскільки електрична лебідка працює від бортової мережі автомобіля, є ймовірність її перевантаження і пошкоджень. При інтенсивному використанні рано чи пізно може виникнути питання про встановлення другої акумуляторної батареї спеціально для лебідки, а це може бути не завжди зручним. Кращим варіантом для використання електролебідки є робота з нетривалими і не частими навантаженнями. Наприклад, на евакуаторах, на автомобілях для риболовлі, полювання і т.п. При тривалих екстремальних навантаженнях електролебідка може себе проявити не найкращим чином. Хоча знову ж це питання якості самої лебідки та вміння її використовувати. 

Електричні лебідки >>>

Влаштування електричної лебідки

Оскільки електрична лебідка отримала найбільш широке розповсюдження в усьому світі, а в країнах СНД інші види автомобільних лебідок взагалі не популярні, то спробуємо всі нюанси розібрати саме на її прикладі. 

Електрична лебідка, по суті, це барабан для намотування троса з гальмівним механізмом всередині. До однієї з сторін барабана прилагоджений електродвигун, з іншого боку - редуктор, який підвищує та передає зусилля мотора до барабана. З боку понижуючого редуктора, як правило, встановлений важіль зчеплення із запобіжником, що дозволяє відключити барабан від приводу і розмотати трос вручну. Управляється весь цей механізм через блок реле, який може бути встановлений на корпусі лебідки, а може бути знімним. В останньому випадку блок можна встановлений в будь-якому зручному місці автомобіля.

Частина 2

Частина 3